Καθώς οι καταναλωτές προετοιμάζονται για τις γιορτές, πολλοί αναζητούν μεγάλες προσφορές. Ωστόσο, μια έκθεση της Europol και του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) προειδοποιεί ότι οι απατεώνες εκμεταλλεύονται αυτή τη διάθεση των καταναλωτών, χρησιμοποιώντας νομικές οντότητες και κενά για να διακινήσουν πλαστά προϊόντα.
Η έκθεση «Uncovering the Ecosystem of Intellectual Property Crime: A Focus on Enablers» αναλύει τις εξελιγμένες τακτικές που χρησιμοποιούν οι εγκληματίες για τη διάπραξη εγκλημάτων κατά της διανοητικής ιδιοκτησίας, επισημαίνοντας πως η ζήτηση για φθηνότερα προϊόντα μπορεί να συμβάλλει σε μια σειρά άλλων σοβαρών εγκλημάτων, όπως το ηλεκτρονικό έγκλημα και το ξέπλυμα χρημάτων. Μόνο το 2022, στην ΕΕ κατασχέθηκαν περίπου 86 εκατομμύρια τεμάχια προϊόντων απομίμησης, με αξία άνω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Ο João Negrão του EUIPO τονίζει τη σημασία της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών, αναφέροντας ότι η αγορά παραποιημένων προϊόντων συνάδει με υψηλά ρίσκα, καθώς εκθέτει τους καταναλωτές σε προϊόντα χαμηλής ποιότητας και επιβλαβή για την υγεία, συμπεριλαμβανομένων παραποιημένων φαρμακευτικών ειδών.
Με τη σειρά της, η Catherine De Bolle από την Europol σχολιάζει πως οι οργανωμένες εγκληματικές ομάδες συνεχώς καινοτομούν για να εκμεταλλευτούν την αγορά, αποσπώντας πληροφορίες προσωπικών δεδομένων και προσφέροντας επικίνδυνα προϊόντα.
Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης τη διασυνοριακή φύση του οργανωμένου εγκλήματος, καθώς τα περισσότερα προϊόντα παραποίησης προέρχονται από χώρες όπως η Κίνα και η Τουρκία. Οι εγκέφαλοι αυτών των εγκληματικών δραστηριοτήτων είναι επαγγελματίες που επωφελούνται από νομικές δομές που καθιστούν δύσκολο τον εντοπισμό και την ενέργεια κατά των δραστηριοτήτων τους.
Το 2023, οι δράσεις της EMPACT, που ασχολούνται με εγκλήματα κατά της διανοητικής ιδιοκτησίας, παρουσίασαν σημαντική αύξηση σε επιτυχίες, με συλλήψεις να φτάνουν τις 1096 και κατασχέσεις να υπερβαίνουν τα 205 εκατομμύρια ευρώ.
Η έκθεση καταλήγει στην ανάγκη για μια συνολική προσέγγιση από τους φορείς της νομοθεσίας και την ενίσχυση των εκστρατειών ενημέρωσης για την προστασία των καταναλωτών από τα προϊόντα παραποίησης. Οι καταναλωτές καλούνται να είναι προσεκτικοί και να κατανοήσουν τον αντίκτυπο των επιλογών τους.
Πηγή: naftemporiki.gr