Οι προκλήσεις της ένταξης στα νέα πεδία εισαγωγής και η δικαιοσύνη στην πρόσβαση στα ελληνικά ΑΕΙ
Κοινωνία

Οι προκλήσεις της ένταξης στα νέα πεδία εισαγωγής και η δικαιοσύνη στην πρόσβαση στα ελληνικά ΑΕΙ

Η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) το 2021 οδήγησε στη δημιουργία περίπου 10.000 κενών θέσεων στα ΑΕΙ κάθε χρόνο. Αυτή η μείωση του αριθμού των φοιτητών πλήττει κυρίως τα περιφερειακά ΑΕΙ, τα οποία αντιμετωπίζουν μειωμένη ζήτηση λόγω της απόστασής τους από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Η ύπαρξή τους διακυβεύεται, καθώς χωρίς φοιτητές, δεν μπορούν να επιβιώσουν.

Για να αυξήσουν τον αριθμό των φοιτητών τους, τα περιφερειακά τμήματα σκέφτονται την ένταξή τους και σε ένα επιπλέον πεδίο. Αυτή η στρατηγική στοχεύει στην αύξηση των υποψηφίων που μπορούν να δηλώσουν ένα τμήμα, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες να προσελκύσουν περισσότερους φοιτητές. Ιδανικά, το 4ο Πεδίο είναι αυτό που προτιμούν, κυρίως λόγω της χαμηλής ελάχιστης βάσης εισαγωγής, που φέτος έφτασε το 8,31, σε σύγκριση με το 9,72 του 2ου Πεδίου. Έτσι, οι υποψήφιοι του 2ου Πεδίου μπορούν να δηλώσουν το τμήμα με χαμηλότερο μέσο όρο.

Ωστόσο, η ένταξη τμημάτων και σε άλλο πεδίο μπορεί να προκαλέσει προβλήματα δικαιοσύνης στο σύστημα εισαγωγής. Οι υποψήφιοι προέρχονται από διαφορετικά πεδία με διαφορετικά εξεταζόμενα μαθήματα και επίπεδα δυσκολίας, κάνοντάς τους να συγκρίνουν βαθμολογίες ανεδαφικά. Για παράδειγμα, αν τα τμήματα Μαθηματικών ενταχθούν στο 4ο Πεδίο, θα ευνοηθούν οι υποψήφιοι αυτού του πεδίου, που εξετάστηκαν σε μαθήματα όπως η Πληροφορική και η Οικονομία, τα οποία είναι ευκολότερα από τη Φυσική και τη Χημεία.

Επιπλέον, οι υποψήφιοι που εντάσσονται στο 4ο Πεδίο συχνά αποφεύγουν τα μαθήματα Φυσικής, με αποτέλεσμα να μην έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για τμήματα που απαιτούν καλή γνώση Βιολογίας και Χημείας. Αν προσπαθήσουν να εγγραφούν σε τέτοια τμήματα, ενδέχεται να μην έχουν το γνωστικό υπόβαθρο για να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους.

Είναι σημαντικό οι υποψήφιοι να συμβουλεύονται τον Οδηγό Σπουδών κάθε τμήματος που σκέφτονται να δηλώσουν. Αυτή η προετοιμασία θα τους βοηθήσει να αποφασίσουν αν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του εκάστοτε προγράμματος σπουδών και να αποφύγουν ενδεχόμενα αδιέξοδα.

Η ανάγκη για την κάλυψη των κενών θέσεων στις Στρατιωτικές Σχολές έχει οδηγήσει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας να προσαρμόσει τους κανόνες, μειώνοντας τον συντελεστή της ΕΒΕ και εντάσσοντας τις Στρατιωτικές Σχολές και στο 3ο και 4ο Πεδίο από το 2026. Ωστόσο, και εδώ αναμένονται παρόμοια προβλήματα παρακολούθησης σπουδών λόγω της διαφορετικής γνώσης που απαιτείται ανά πεδίο.

Το κεντρικό ζήτημα παραμένει: η ανάγκη για αλλαγή στο παλιό εξεταστικό σύστημα, το οποίο συνεχώς προκαλεί νέα προβλήματα. Πηγή: naftemporiki.gr