Βελτίωση στο οικονομικό κλίμα με προκλήσεις για τους καταναλωτές και τον κλάδο του λιανικού εμπορίου
English

Βελτίωση στο οικονομικό κλίμα με προκλήσεις για τους καταναλωτές και τον κλάδο του λιανικού εμπορίου

Ο οικονομικός κλίμα βελτιώθηκε τον Σεπτέμβριο, με τον δείκτη να φτάνει τους 110,2 βαθμούς από 106 βαθμούς που ήταν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, σύμφωνα με την Ιδρυμα για Οικονομικές και Βιομηχανικές Ερευνες (ΙΟΒΕ). Ωστόσο, η βελτίωση αυτή προέρχεται αποκλειστικά από τη βιομηχανία, καθώς οι υπόλοιποι τρεις τομείς και ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παρουσιάζουν εξασθένηση, με τα νοικοκυριά να είναι απαισιόδοξα για τα οικονομικά τους.

Η βιομηχανία, λόγω της μεγαλύτερης εξωστρέφειας της, ιδίως στις μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, είναι πιο συνδεδεμένη με το διεθνές περιβάλλον και τις αγορές. Αξιοποιεί σε σημαντικό ποσοστό μεσαίας διάρκειας συμβάσεις και παραγγελίες που δεν επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τις τρέχουσες αβεβαιότητες. Στον παγκόσμιο οικονομικό στίβο, αν και η ανάπτυξη έχει παρουσιάσει σημαντική επιβράδυνση, φαίνεται ότι ο κύκλος ανόδου των επιτοκίων έχει ολοκληρωθεί χωρίς να σπρώξει τις οικονομίες σε ύφεση.

Από την άλλη πλευρά, οι υπόλοιποι τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας φαίνονται να διορθώνουν την σχετικά αισιόδοξη προοπτική που είχαν καταγράψει τους προηγούμενους μήνες. Στον τομέα του τουρισμού, η θετική εικόνα συνεχίζεται, αν και η επίμονη πληθωριστική πίεση συνεχίζει να επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική εμπιστοσύνη, καθώς το πρόβλημα έχει και δομικά και εποχιακά χαρακτηριστικά.

Σχετικά με το λιανικό εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις ενισχύονται, με τα επίπεδα αποθεμάτων να αυξάνονται και οι προβλέψεις για τις βραχυπρόθεσμες πωλήσεις να παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες. Ωστόσο, η καταναλωτική εμπιστοσύνη υπήρξε σημαντικά ασθενέστερη, καθώς οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας εντάθηκαν, ενώ οι δικές τους προσδοκίες ενισχύθηκαν.

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε σημαντικά τον Σεπτέμβριο και ανήλθε σε -51,3 βαθμούς, από -43,9 που ήταν τον Ιούλιο. Αυτή τη στιγμή, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να είναι οι πιο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, ακολουθούμενοι από την Εσθονία και τη Σλοβενία. Την ίδια στιγμή, οι προβλέψεις για τις κύριες αγορές μειώθηκαν σημαντικά, ενώ η πρόθεση αποταμίευσης αυξήθηκε.

Πηγή: naftemporiki.gr